International Research Projects with Specific Funding

1. “Enquêtes sociologiques de terrain sur la perception du risque et la résilience des ménages en Guinée-Bissau”. Coordinator: Carlos Sangreman (CEsA). Funding: Research and Innovation. Duration: 2018-19.
  2. Aga Khan et le Portugal (1960-2006), de la fin do “Estado da India” au Concordat avec l’Etat portugais. Joana Pereira Leite, Researcher (2016).
  3. Assessing the employment impact of chinese firms in Sub-Saharan Africa. ESRC-DFID China and Africa Research Programme, Ref. ES/M004228/1. Funding: ESRC and School of Oriental & African Studies. Renmin University (Beijing, China), Ethiopian Economics Association (Ethiopian Economic Policy Research Institute, EEA-EEPRI) and Universidade Agostinho Neto, Luanda (Angola), and various individual scholars from other institutions in China, USA and United Kingdom. Coordinator: Carlos Oya (SOAS, University of London). Manuel Ennes Ferreira, Researcher. Project duration: June 2015-June 2018.
  4. Avaliação do Projeto de Apoio à Intensificação da Produção Alimentar na Guiné-Bissau (PAIPA). Coordinator: Sónia Frias. Researcher: Iolanda Évora. CEsA/Instituto Camões. 2015-2016.
    Elaboração de uma nova história da moeda em Cabo Verde. Coordinator: João Estêvão. Funding institution: Banco de Cabo Verde. Project duration: 01-08-2012/30-09-2016.
  5. Estudo sobre a dinâmica das remessas de emigrantes cabo-verdianos e o seu impacto na vida das famílias, em particular e de Cabo Verde, em geral. Researcher: Odair Bartolomeu Barros Lopes Varela. Funding Institution: ACP-EU Migration Action. Project duration: 2016-04/2016-06.
  6. História da Moeda em Cabo Verde. Coordinator: João Estêvão. Funding institution: Banco de Cabo Verde, 2012-2016. First publication: Estêvão, João. História da Moeda em Cabo Verde. Do início do povoamento à actualidade, Praia, Banco de Cabo Verde, 2015. Next publications: Séries monetárias e financeiras de Cabo Verde (1865-1975) and Base de dados bibliográfica para a história monetária e financeira de Cabo Verde.
  7. La rencontre du Portugal avec l’empire asiatique (1947-1961). CESA/IMAF/CNRS. Joana Pereira Leite and Nicole Khouri, Researchers.
  8. Migrations, famille et politiques publiques des pays d’accueils. Etudes comparées des migrations capverdiennes en Europe et aux USA. Researcher: Iolanda Évora. Pierre-Joseph Laurent, 2014-2016, CRD / Fond national de la recherche scientifique (FNRS – Belgique). Université catholique de Louvain, Laboratoire d’anthropologie prospective – LAAP/ Universidade de Cabo Verde, Laboratório de Ciências Sociais e Políticas/ Universidade Federal da Bahia, Centro de Estudos Africanos/Universidade de Lisboa, CEsA, ISEG/Universidade de Brasília, Departamento de Antropologia.
  9. Nouvelles et anciennes diasporas entre les deux rives de l’Ocean indien occidental (1947-1968). CESA/IMAF/CNRS. Joana Pereira Leite and Nicole Khouri, Researchers.
  10. Observatório dos Direitos, Guiné-Bissau. Coordinator: Carlos Sangreman. Funding institution: União Europeia (International Cooperation and Development – DG DEVCO) and Camões – Instituto da Cooperação e da Língua. Participating institutions: CEsA – Centro de Estudos sobre África, Ásia e América Latina; Associação para a Cooperação Entre os Povos (ACEP); Liga Guineense dos Direitos Humanos (LGDH). Project duration: 01-10-2013 / 31-12-2016.
  11. Políticas públicas e agricultura em Moçambique. Modelos de desenvolvimento rural. Transformação estrutural da agricultura e das economias. João Mosca, Researcher.
  12. Public debt, natural resources and the political economy of the capital accumulation and economic bubble in Mozambique. This project is undertaken with the Institute for Social and Economic Studies (IESE), in Maputo, www.iese.ac.mz. The Nyerere Resource Centre (NRC), in Dar-es-Salaam, colaborates only with respect to the question of the role of public debt in the capital accumulation. The project if mostly funded by IESE, and laso benefits from a research grant from the Gulbenkian Foundation. Carlos Nuno Castel-Branco, Researcher